Läronämndens yttrande
2005:8y
Församlingens grundläggande uppgift

Läronämnden har getts tillfälle att yttra sig över motionerna 2005:3, 2005:12 och 2005:72.

Den formulering av församlingens grundläggande uppgift som finns i kyrkoordningen överensstämmer väl med Svenska kyrkans tro, bekännelse och lära. Samtidigt som gudstjänst, undervisning, diakoni och mission uttrycker fyra dimensioner av samma uppdrag, att räcka evangeliets gåva, kan det finnas goda skäl att reflektera vidare kring begreppens innebörd.

Uppsala den 30 augusti 2005

På Läronämndens vägnar

KG Hammar

Bo Larsson

Närvarande: Ärkebiskop KG Hammar, ordförande, biskop Ragnar Persenius, biskop Martin Lind, biskop Erik Aurelius, biskop Jonas Jonson, biskop Claes-Bertil Ytterberg, biskop Anders Wejryd*, biskop Christina Odenberg, biskop Carl Axel Aurelius, biskop Esbjörn Hagberg, biskop Tony Guldbrandzén*, biskop Hans Stiglund, biskop Lennart Koskinen, biskop Caroline Krook, Edgar Almén, Astrid Andersson Wretmark, Fredrik Lindström, Jesper Svartvik, Curt Forsbring, Cristina Grenholm och Ann-Cathrin Jarl.

* Ej närvarande vid betänkandets slutjustering

Previous PageAlla motionerNext Page